Осмислення загальнолюдських цінностей у творі Є. Гуцала «Сім’я дикої качки»

ТЕМА: Найвища наука життя – мудрість ,
          А найвища мудрість – бути добрим .
          Осмислення загальнолюдських цінностей у творі  Є. Гуцала
          «Сім’я дикої качки».
МЕТА: Розширити знання учнів про творчість Є. Гуцала для дітей,
           Формувати вміння дітей робити висновки , аналізувати
           події ,
          виховувати любов до природи ,доброту , милосердя .
ЕПІГРАФ : Так треба жити , щоб нікому зла не чинити .
                                                                  Народна мудрість
                                ХІД  УРОКУ
I.                  Організаційний момент
(Лунає мелодія із записом голосів пташок )
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
- Чи вмієте ви слухати птахів ?
- Чи знаєте , про що розмовляє зелене листя , говорять  тварини, шепоче вітер , кому кивають голівками квіти ?
Послухайте . Це звуки самої природи , яка повсякчас звертається до нас , але чи завжди ми дослухаємося до її мудрого і доброго голосу ?
II.               Повідомлення  теми  уроку
ФОЛЬКЛОРНА  РОЗМИНКА
(З’єднати частини прислів’я )
Зрубав одне дерево                      онуки  прокленуть
Доглядай землю плідну              посади троє
Не  псуй джерела                          як матір рідну
БЕСІДА
- Від кого чи  від чого треба охороняти матінку – природу ?
- Чи бережете природу ви ?
- Хто з відомих авторів писав художні твори про природу ?
- Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитись із творчістю
Є. Гуцала. Що вам відомо про нього ? (Відповіді учнів )
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:
- Друзі  жартома розповідали ,що коли Євген Пилипович проходив вулицями Києва ,то пташки переставали співати і спурхували йому на плече – природа тонко відчувала справжнього митця .
Один із творів про тварин Є. Гуцала ми й вивчатимемо сьогодні на уроці. Який це твір?
   (Робота у зошитах  . Запис теми ,  епіграфу )
III.            Сприймання і засвоєння учнями навчального матеріалу .
 1.БЕСІДА
- Чи можемо ми , прочитавши заголовок твору ,визначити про що йдеться у творі ? Давайте розшифруємо заголовок нашого твору.
- Що таке сім’я ? ( Сім’я – це група людей , що складається з чоловіка , жінки , дітей та інших близьких родичів ).
- Качки є дикі і свійські .
--Що для вас є сім’я? (Любов , піклування , довіра , свято , щастя , спокій, діти , батьки , добро , повага ,взаєморозуміння ).
2.ВИЗНАЧЕННЯ ЖАНРУ ТВОРУ.
Довести або спростувати твердження: твір « Сім’я дикої качки» - це оповідання .( Відповіді учнів )
3.БЕСІДА ЗА ЗМІСТОМ ОПОВІДАННЯ
- Хто головні герої твору ?
- Що ви знаєте про Юрка ? Яким він постає перед нами при першій зустрічі ? ( зачитати )
- Чи змінилася поведінка хлопця при появі Тосі ?
- Кого побачили діти ,повертаючись додому ?
- Як поводилась  качка , побачивши небезпеку ? (зачитати )
- Для чого Юрко ловив каченят ? Про що це свідчить ? (щоб повезти у місто і показати друзям – хвалько )
- Як поводились каченята у неволі ? Що робив Юрко ?
- Чому дівчина прив’язалась до Юрка ? (с. 227) Коли вона була…
- Як розвиваються події дальше ? (зачитати уривок с.228 )
- Чи змінилося ставлення дітей до Юрка ?
- Як закінчується оповідання ? Чи визнав Юрко свою провину ?
- Чи любить головний герой природу ? (любить рибалити , але стосовно каченят повівся недобре )
- Чи любить Тося природу ? Про що свідчить таке…(с.227 зачитати )
- Які   вічні категорії присутні у цьому творі ?

                   ДОБРО    І     ЗЛО –
-З ким  із героїв твору асоціюється добро ? А з ким зло ?
4.РОБОТА У ГРУПАХ .   МІНІ  - ПРОЕКТИ .
Перша група :  « КОЛА ВЕНА»
                     Юрко            Тося
Друга  група : « Абсолютні -  вічні цінності»  (до слів  добро і зло  дібрати слова – відповідники)     СЛАЙД   2

      ДОБРО                              ЗЛО
 Доброта                                      ненависть
Віра                                               зневіра
Надія                                            жорстокість
Щастя                                         несправедливість
Мудрість                                    бездушність

Третя  група: Композиція оповідання « Сім’я дикої качки»

     (Захист кожною групою своїх проектів )
5.ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ ТВОРУ
(Любов до природи і бережливе ставлення до неї )
6.КОРПОРАТИВНИЙ АНАЛІЗ   .
Твір Є. Гуцала «Сім’я дикої качки» та поезії Д . Павличка «Птиця».
- Що між цими творами є спільного , а що відмінного .
                                                                  ПТИЦЯ  
Тріпоче серце спійманої птиці,
В руках моїх не чує доброти.
-Я дам тобі водиці і пшениці,
Моя пташино,  тільки не тремти!
-Хіба потоки загубили воду,
Хіба в полях уже зерна нема?!
Пусти мене, мій хлопче , на свободу,
І все, що треба,  я знайду сама.
-Я ж лагідно тебе тримаю , пташко,
В своїх руках , легеньких ,як вітрець.
Хіба неволя це? Хіба це важко -
Від мене взяти кілька зеренець?
-Пусти мене! Мені, дитино мила,
Дорожча воля,  ніж зерно твоє!
Страшна,  хоч навіть лагідна, та сила,
Яка розкрити крилець не дає!
-Лети! Співай у небі гомінкому;
Хоч і маленький, зрозумів я все.
Моя рука ніколи і нікому
Ні кривди, ні біди не принесе!
                                                       Д.ПАВЛИЧКО
- Прокоментуйте останні два рядки вірша « Птиця» .
 Аналіз висловлювань :
-« Якщо ти байдужий до страждань інших ,ти не заслуговуєш  називатися  людиною».    СААДІ
- Дружба можлива лише між добрими людьми.
7. ПРОГНОЗУВАННЯ  ПОДІЙ
  - Для чого ми вивчаємо художні твори ? (захоплюємось , отримуємо насолоду , чогось вчимось )
- Чи подобається вам розвязка у цьому творі ? Давайте пофантазуйте і  придумайте власну версію подальшого розвитку подій.
8. ДИСПУТ
- Яким бачиться вам у майбутньому Юрко ? Ким він стане ? Якою людиною ?
9.РОБОТА ІЗ ТЛУМАЧНИМ СЛОВНИКОМ
Учні, у тлумачному словнику ми знайшли  слова : «співчуття», «милосердя» , «людяність» , «турбота» . ( Слайд 4 )
-         Запамятайте ці слова і  хай вони будуть вашим дороговказом у житті.
III.ПІДВЕДЕННЯ  ПІДСУМКІВ
«Незакінчені речення»
-         Тема оповідання « Сім’я  дикої  качки”
-         Я ніколи не буду...
-         Я буду старатися…
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Дорогі діти,  будьте добрими , милосердними , співчутливими до чужого горя . І я б хотіла ,щоб із сьогоднішнього уроку ви взяли два дороговкази :
-         «ТАК ТРЕБА ЖИТИ , ЩОБ ЗЛА НІКОМУ НЕ ЧИНИТИ».
-         « МОЯ РУКА НІКОЛИ І НІКОМУ
-         НІ КРИВДИ ,  НІ БІДИ НЕ ПРИНЕСЕ» !
IV.            Домашнє завдання
-         Намалювати ілюстрацію до тієї частини оповідання , яка вам найбільше сподобалася чи схвилювала.
-         Твір – мініатюра « Земля буде такою , якими будуть люди».



Немає коментарів:

Дописати коментар