« КАМІННИЙ ХРЕСТ» - новела про трагедію
людини,позбавленої можливості жити і
працювати на рідній землі, психологічне розкриття теми
еміграції.
Тема: «Камінний
хрест» - новела про трагедію людини, позбавленої можливості жити і працювати на
рідній землі; психологічне розкриття теми еміграції.
Мета: прокоментувати
зміст новели, розкрити емоційно-напружений драматизм ситуації, схарактеризувати
образ головного героя – Івана Дідуха,розкрити символічні образи. Формувати в
учнів внутрішнє переконання в тому, що людина по-справжньому буває щасливою
тільки на своїй землі. Виховувати патріотів своєї держави.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет В.Стефаника,
репродукція картини В.Касіяна «На Краківському вокзалі», мультимедійна дошка.
Епіграфи: - Страшно
сильно пишете Ви.
Так, якби-сьти витесували потужною рукою пам’ятник для свого
народу…
О.Кобилянська
- Людський біль цідиться крізь
серце моє, як крізь сито і ранить
мене до крові.
В.Стефаник
ХІД УРОКУ
І. Організаційний
момент
ІІ. Актуалізація
опорних знань і суб’єктивного досвіду.
ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛя
До Русова , батьківщини В. Стефаника
, як і до інших духовних центрів нашої
землі , ідуть літературні
паломники з усієї України , з
цілого світу . Припадають серцем до
зболеного Стефаникового слова і п’ють
цілющу воду зі Стефаникової криниці – тієї ,що й досі стоїть
у його затишному обійсті .
1.
Перевірка домашнього завдання
А) презентація життєвого і
творчого шляху В.Стефаника творчою групою учнів (8-10 слайдів)
Б) відновити за датами основні
події з життя письменника (слайд
1)
В.Стефаник
14 жовтня 7
грудня
1871 р.
1936 р.
1892 1895
1899 1900 1903
1915
2.
Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
-1892-1900 р. Що це за дати?
(упродовж цих років із перервами, виконуючи волю
батька, В.Стефаник вчився на медичному факультеті Краківського університету,
який так і не закінчив, передовсім через заняття літературою).
Проживаючи в Кракові, він часто
бував на вокзалі, який став пересильним пунктом виїжджаючих, які проходили
медичну комісію, купували квитки і візи. Тут галичан обдурювали, шахрували,
убивали. Про свої враження він писав О.Кобилянській :
(Слайд 2) «Нині досвіта на двірці
краківськім було 800 душ емігрантів… Насамперед виділи би-сте сотки синіх,
спечених губів, потім кололи би Вас у серце ріжнобірві очі дівочі… Чули би-сте,
як багато маленьких чобіток гримає по камінню…
Потім ще виділи би-сте, як мами
бігають з плачем за пропавшими дітьми,
як їх пани штурхають, як вони ридають. Поїзд рушає, жінки і чоловіки чіпляються
єго, поліція і жандарми відкидають їх…
На пероні лишаються жінки без
чоловіків, діти самі без родичів і чоловіки без жінок. Шалений плач, ламання
рук і прокльони»
-Мелодекламація уривка із вірша І.Франка «До Бразилії» (Супровід-мелодія
пісні Б.Лепкого «Чуєш, брате мій…»)
Коли почуєш ти в тиші нічній
Залізним шляхом стукотять вагони,
А в них гуде, шумить, пищить, мов
рій,
Дитячий плач, жіночі скорбні
стони,
Важке зітхання і гіркий проклін,
Тужливий спів, дівочії дисканти,
То не питай: Се поїзд-звідки він?
Кого везе? Куди? Кому вдогін?
Се – емігранти.
ІІІ. Оголошення теми, мети, цілевизначення.
1)
Слово вчителя
Еміграція… Страшне слово. Під
враженням від побаченого на вокзалі у Кракові 1899р. В Стефаник пише новелу
«Камінний хрест», яка тоді ж і була надрукована в «Літературно-науковому
віснику».
І темою нашого уроку буде…
2)
Робота в зошитах (учні записують тему, епіграфи уроку)
ІУ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Робота над терміном еміграція.
(Дошка)
Еміграція –
вимушена чи добровільна зміна місця проживання людей, переселення зі своєї
батьківщини, країни, де вони народилися і виросли в інші країни з економічних, політичних, релігійних причин.
Еміграція має різні періоди.
Давайте пригадаємо з історії.
(І хвиля – кінець ХІХ століття.
Емігрувати до США, Канади, Аргентини.
ІІ хвиля – період між і та ІІ
світовими війнами 30-і роки – репресії: емігрували українські поети і
письменники.
-У 90-х роках ХХ ст.. українці у
пошуках заробітку почали масово виїжджати за кордон, залишаючи батьків, дітей,
дружин чи чоловіків.)
-Чи є, учні, таке місце на
Україні, якого б не торкнулася еміграція?
-А що ви знаєте про емігрантів
нашого села?
2.Розповіді учнів, записаних з уст
родичів емігрантів.
3.Обговорення репродукції картини
В.Касіяна «На Краківському вокзалі 1899 р.» (Слайд 3).
-Що спільного в цій картині,
листі В.Стефаника до О.Кобилянської та розповідях наших учнів? (Опис
зовнішності дітей і дорослих; обстановка, про яку йдеться в листі, ніби
скопійована на полотно).
-Що вам нагадує ця картина в наші
дні?
4. Робота з текстом твору
Учні , ви побачили картину ,
почитали уривки з листа Стефаника , послухали розповіді своїх
однокласників , а зараз ми маємо дослідити стан душі
емігранта , людини , яка покидає рідну землю.
Бесіда
-Хто головний герой новели
«Камінний хрест»?.
Перша частина новели закінчується
словами: «Отакий був Іван, дивний і з натурою, і з роботою». Чому Дідух –
дивний?
Прототипом Івана Дідуха був русівський
селянин, котрий листувався зі Стефаником після виїзду до Канади. Камінний
хрест, що його поставив Дідух, ще й досі стоїть у Русові. (Слайд 4).
І розділ.
-
Чому письменник зображує паралельно коня й Івана? (У нас кажуть: «Працює,
як кінь»).
-
Чому Дідуха звали в селі Переломаним?
-
Що ви дізналися про минуле Івана?
-
Чому головний герой не кидав того «тяжкого» горба, який забирав усі його
сили?
-
Як вплинули на Івана рекрутчина,
смерть батьків і розорене господарство?
-
Чи можемо сказати, що Дідух був сильною особистістю?
ІІ розділ.
-
Чому Іван спросив ціле село? Які почуття переповнюють селянина?
-
Чому Іван у гостей просив прощення за все , що
він ,може ,зробив їм поганого протягом всього життя ? Коли людина просить прощення ?
-
Як реагує головний герой на плач дружини?
-
Які слова передають його
великий розпач ?
ІІІ розділ.
-
Що стало причиною еміграції Дідуха та його земляків? Чи вірить він, що на
чужині знайде своє щастя? Чи був він щасливий на своїй
землі ?
-
Чим для Івана Дідуха є розлука з
рідною землею? Які слова передають трагізм становища? (- Катерино, що ти собі,
небого, гадаєш…)
-
Що переважило в Іванові - любов до рідного краю чи любов до дітей?
-
Чи можемо за це осуджувати Дідуха?
-
Чому Іван називає Канаду могилою ?
ІУ. Розділ.
-
Про що у 4 розділі просить Іван своїх односельців? Про що це свідчить?
-
За що люди шанують Івана?
-
Чому горб, на якому «вік свій збув», такий дорогий селянинові?»
(Іван Дідух увібрав у себе
характер і мораль свого народу-хлібороба, його мудрість і почуттєвість. Кожне
його слово – як важка сльоза, сповнена ніжної любові до рідної землі і
нестерпного болю через необхідність розлуки з нею. У камінний хрест - символ
його чесного трудового життя, він вкладає все найдорожче, що мав, а може, й
власне серце. Чужина потребує робочих рук, здоров’я, а рідній землі потрібні ще
й людська любов і сердечність).
У розділ.
-
Про що розмовляють селяни? Що їх хвилює? Які їхні слова є
пророчими?
УІ розділ.
-
Що відбувається у 6 розділі? Чому ціла хата заридала?
-
Як цей прийом називається? (травестія - перевдягання, перевтілення). Де ми
раніше його зустрічали? (І.П.Котляревський «Енеїда»)
-
Що сталося
потім ?
-
Яке враження справляє танець Дідуха на односельців? Пригадайте твори
українських письменників, у яких танець передає психологічне напруження героїв.
(Танець Чіпки в шинку, танець Анни й Михайла із «Украденого щастя», танець
Івана Палійчука).
-
Що було у їхньому танці ? ( розпач ,
втрата , безнадія ).
-
Що символізує танець Івана Дідуха? (трагізм й розпач прощання з рідним
краєм).
5. Характеристика
образів-символів, використаних у новелі «Камінний хрест».
Образи-символи: (зошит)
Пам'ять
Хрест доля
Туга за рідною землею
Життя
Горб
Важка праця
Символ українського
народу
Іван Дідух основа життя
Родоначальник сім’ї
6. Робота в групах. Складання
«Сенканів»
І група – хрест
ІІ група – горб
ІІІ група – Іван Дідух
У. Підведення підсумків.
- Учні, як ви думаєте,чому Іван
поставив саме хрест, а не інший знак?
(хрест- символ страждання,
смутку, символ початку і кінця).
Фразеологізми:
Нести свій хрест (доля)
Поставити на чомусь хрест (покінчити).
-Як ви думаєте, як склалася доля
Івана Дідуха? Чи розбагатіє він? (Звичайно, адже змусив родити безплідний горб,
вкладатиме всі сили і в далеку, але родючу землю). Чи буде щасливий Іван на
чужині?
В.Стефаник листувався з Штефаном
Дідухом. Ось що письменник писав: «Він ще довго жив у Канаді, але писав мені,
що все чуже довкола нього і що його ферма йому немила, та його дітям добре
поводитися.
УІ. Рефлексія.
Продовжіть речення:
Я не хочу щоб…
У майбутньому я буду все робити для того щоб…
УІІ. Оцінювання. Домашнє завдання:
-
Дослідити походження прізвища Дідух.
-
Написати лист до дітей Івана Дідуха в Канаду.
Заключне слово вчителя
-
А зараз повернемось до епіграфів нашого уроку…
Ми сьогодні припали серцем до зболеного Стефаникового слова і напились цілющої води зі Стефаникової криниці – тієї , що й досі стоїть у його
затишному обійсті.
Звідти, де стоїть оселя
письменника, видно, мов на долоні, всеньке село. А на горбі, вдалині, бовваніє камінний хрест - пам’ятник не лише родині Івана Дідуха, а пам’ятник
тисячам українських селян-трудівників, які добровільно чи примусово виїздили в
чужі землі, шукаючи кращої долі : і тим,
які знайшли її, «кращу долю», і тим, які, більше не побачивши рідну землю, засіяли
своїми кістками чужі землі . Цей камінний хрест символізує нестерпні муки
й терпіння всього нашого народу, який хилився під кам’яною вагою гніту, але не
впав. І не впаде. Витримає, як витримав Дідух, самотужки висадивши хрест на
горб.
Революція гідності… Війна… Небесна сотня… Тисячі
життів кращих з кращих… Але ми не здамося, хоча ціна занадто висока. Ми
переможемо, бо ми двожильні, ми нездоланні. А зараз хвилиною мовчання ми
вшануємо пам'ять українців, які з власної і чужої волі опинились на чужих
землях, пам'ять героїв Небесної сотні, пам'ять героїв, які віддали своє життя
за незалежність України.
Немає коментарів:
Дописати коментар